Check the settings
معماری
خانه / آموزش های کسب درآمد از اینترنت / شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ
شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ

شبکه های اجتماعی بهتر عمل می کنند یا ایمیل مارکتینگ؟

با گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک و گوگل پلاس و همچنین پیام رسان هایی چون تلگرام و سروش این سوال پیش می آید که بهترین راه برای ارتباط با مشتریان ایمیل می باشد یا شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها؟

برای پاسخ به این پرسش باید از چهار جهت موضوع را بررسی کنیم:

۱ . مخاطبان کدام بخش بیشتر است؟

۲ . مخاطبان کدام بخش فعال تر است؟

۳ . تاثیر گذاری کدام بخش بیشتر است؟

۴ . اعتبار و ماندگاری کدام بخش بیشتر است؟

پاسخ به سوال اول:

در پاسخ به سوال اول باید گفت که درصد مخاطبان و کاربرانی که ایمیل دارند بیشتر از کاربران شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها است چرا که این پدیده ها بسیار نوپا هستند اما ممکن است در آینده این آمار تغییر  کند.

پاسخ به سوال دوم:

در پاسخ به سوال دوم باید گفت که به دلیل سهولت عضویت و استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، کاربران و مخاطبان آن بسیار فعال هستند و شاید بتوان مدعی شد که مخاطبان این بخش فعال تر از بخش ایمیل هستند.

پاسخ به سوال سوم:

در مورد پاسخ به سوال سوم باید بگم که هر بخش مزیت ها و معایب خویش را دارد. به عنوان مثال پیام ها و تبلیغات شبکه های اجتماعی و کانال ها به دلیل زودگذر بودن امتیاز منفی دارند. بدین معنی که عمر و تاثیر هر تبلیغ در حد چند دقیقه یا نهایتا چند ساعت است.

از طرفی محدودیتی که در رنگ بندی و محدودیت کارکتر پیام تبلیغی آنها وجود دارد باعث می شود نتوان تبلیغ جذابی طراحی کرد. اینستاگرام به اندازه یک دقیقه اجازه بارگذاری فیلم را می دهد (آن هم با مشکلاتی) و معمولا کاربران آن توضیحات طولانی پست ها را با دقت نمی خوانند.

به طور خلاصه می توان گفت کاربران شبکه های اجتماعی و کانال ها حوصله زیادی ندارند و همیشه دنبال خلاصه گویی هستند. همین امر باعث ایجاد محدودیت در نوع پیام می شود. اطمینان و اعتماد به پیام ها در شبکه های اجتماعی و کانال ها نسبت به ایمیل ها کمتر می باشد.

پاسخ به سوال چهارم:

در پاسخ به سوال آخر که ایمیل های تبلیغاتی اعتبار و ماندگاری بیشتری دارند یا تبلیغات اینستاگرام و کانال ها باید عرض کنم که :

  • ایمیل و پیام های آن سندیت دارند چرا که حتی در هنگام عضویت در سایت های معتبر از کاربر ایمیل گرفته می شود و برای بازیابی رمز عبور شبکه های اجتماعی از ایمیل استفاده می شود و متن ایمیل ها محکمه پسندتر هستند.
  • عضویت در ایمیل ها با درخواست و میل کاربران صورت می گیرد پس حتی پیام های تبلیغاتی آنها را بهتر می خوانند و اعتماد بیشتری دارند.
  • می توان ایمیل ها را به لحاظ محتوی بسیار کامل و جذاب طراحی کرد و در این خصوص انعطاف بسیار بالایی دارند.
  • قدرتی که شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها دارند بیشتر مانند یک مسکن درد است. یعنی به سرعت و دفعتا تاثیر گذاشته و ترافیک جذب می کنند اما مشخص نیست که کاربران بازدید کنندگان چه میزان وفادار خواهند ماند. این نوع تبلیغات را تبلیغات چریکی می گویند که بیشترین تاثیر آن دریافت ترافیک بالا خواهد بود.

نتیجه گیری:

ایمیل مارکتینگ قدرتی دائمی و ماندگار دارد هر چند که کمی کند تر از تبلیغات شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها عمل می کند اما مانند غذایی جا افتاده است پس از بازدهی آن نمی توان غافل شد. از طرفی ایمیل به دلیل سندیت، اعتماد و انعطاف بالا، امنیت بیشتری را در مخاطب خود ایجاد می کند.

همانطور که گفتم پیام های تبلیغی در شبکه های اجتماعی و کانال ها بخاطر سریع الاثر بودن اهرم بسیار خوبی هستند برای جذب مخاطبان جدید و ترافیک. با این توضیح نتیجه می گیریم که هرگز از تبلیغات در شبکه های اجتماعی و کانال ها و گروه ها غافل نشوید و آن را با ایمیل مارکتینگ تلفیق کنید تا بازدهی بسیار خوبی دریافت کنید.

نکته مهم:

دقت کنید که منظور از ایمیل مارکتینگ این نیست که مانند کانال ها یا پیج های اینستاگرام به صورت انبوه برای کاربران ناشناس ایمیل ارسال کنید. این کار را اصطلاحا ارسال اسپم می گویند و مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

ایمیل مارکتینگ قائده و اصول خود را دارد که در مقاله ای دیگر به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم اما اجمالا باید بدانید که ابتدائا با روش های خاص از افرادی که تمایل دارند با شما در ارتباط باشند در قالب خبرنامه ایمیل دریافت کرده و بعد در صورت نیاز برای آنها ایمیل ارسال می کنید.

به زودی در مورد شیوه های جمع آوری ایمیل، اصول نوشتن ایمیل تاثیر گذار، آموزش تبلیغ نویسی برای شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ آموزش های مفیدی منتشر خواهد شد. لطفا در کانال تلگرامی من و همچنین بخش خبرنامه سایت عضو شوید.

موفق باشید

امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره ی یاسر اخگری

من یاسر اخگری از سال 1385 به حرفه طراحی سایت و برنامه نویسی تحت وب مشغول هستم. به جوملا و وردپرس و cms های دیگر مسلط هستم. طی سال های فعالیتم سایت های زیادی را راه اندازی کردم. در سال های اخیر در زمینه بازاریابی اینترنتی و کسب و کار آنلاین فعالیت های زیادی داشتم و بر روی روش های مختلف کسب درآمد از اینترنت متمرکز شده ام. همچنین در زمینه های مختلف بازاریابی و ارتباطات در دوره های مختلف شرکت کرده و در جلسات اساتید بنام کشور همچون "دکتر سمیرا ذاکرانی" ، "پروفسور کیوان کیان" ، "دکتر نمازی" ، "دکتر امیر طباطبایی" ، "دکتر جمال قمری" ، "دکتر محمد سیدا" ، "دکتر مارال اسکندری" شرکت کرده ام. تخصص اصلی من طراحی سایت، بازاریابی اینترنتی و شبکه های اجتماعی و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) می باشد و تا کنون آموزش های زیادی در این زمینه ها داشته ام.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دو =

قالب وردپرس